Lingwistykon

Kołowicz

Posted on: 21-Lu-2007

Język zmienia się jak koryto rzeki. Mieszkańcy terenów nadrzecznych nie dostrzegają, że rzeka podmywa brzeg i powoli zmienia swój bieg. Po setkach lat okazuje się, że miejsca położone ongiś nad samą wodą, znajdują się zdala od brzegu, a język naszych przodków tak znacznie różni się od naszego, ze bez pomocy językoznawców, nie jesteśmy w stanie zrozumieć dawnych tekstów.

Największą radością dla językoznawcy jest obserwowanie tych drobnych, niezauważalnych dla ogółu zmian w języku. Dziś, wracając z KUL do domu, znalazłem na tablicy ogłoszeń zaproszenie na spotkanie Koła Edytorów KUL. Członkami koła są studenci polonistyki KUL, często moi studenci. Jego opiekunem i animatorem jest Łukasz G., chyba jeszcze doktorant, też mój student (tu zareklamuję jego niewielki portal poświęcony książkom: http://wydawca.org). Na ogłoszeniu czytam: Koło Edytorów KUL zaprasza serdecznie Kołowiczów […].

Rzeczownik kołowicz spotkałem po raz pierwszy w życiu. By się upewnić, zajrzałem do kilku słowników, m.in. do Korpusu Języka Polskiego PWN. Nie znalazłem. Potrzebny nam ten leksykalny neologizm czy nie?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Formalnie poprawny, przypomina inne formacje słowotwórcze z sufiksem -owicz. A jednak „nie brzmi dobrze”. Dlaczego? Z tego samego powodu, co opisana przeze mnie niedawno strażaczka. Kołowicz to jeszcze wyraz nowy, nasze uszy do niego nie przywykły. Czy przywykną? Nie wiem. Jeśli jest potrzebny, będzie używany częściej, przyzwyczaimy się do niego. Jeśli jest zbędny, pójdzie w zapomnienie. Pozwólmy żyć językowi swoim życiem.

Odpowiedzi: 3 to "Kołowicz"

Witam,

jak dla mnie nie jest to wyraz nowy, choć nie będę ukrywał że w formie czasownika natrafiłem na „kołowicza” stosunkowo niedawno i wydał mi się niezwykle interesujący. Od tamtej chwili dość ambitnie go popularyzuję…

Pozdrawiam serdecznie
Krzysztof Kołowicz

Lubię

A nam się „kołowicz” podoba, tym bardziej że w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” jest:
„kółkowicz pot. «osoba należąca do kółka – zrzeszenia, członek kółka; kółkowiec»”.

Są też między innymi: klubowicz, kolejkowicz, ogonkowicz, wycieczkowicz,
zlotowicz, oazowicz, obozowicz,

Lubię

Witam serdecznie! O ogłoszeniu z neologizmem „kołowicz” nie wiedziałem. Niezbyt czuję to słowo, drzewiej mawiało się w Kole Polonistów „kołek” i „kołkini” – pamiętając o „kniaziu” i „kniahini”.
Ale zgadza się, język (użytkownicy języka) zdecydują.

Pozdrowienia!

Lubię

Skomentuj

Sponsor

Pilnie poszukiwany!!!

Kalendarz

Luty 2007
Pon T Śr T Pt S S
« Sty   Mar »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Kontakt

Błędy, uwagi o stronie, sugestie etc. proszę zgłaszać tu: Kontakt.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Dołącz do 96 obserwujących.

Blog Stats

  • 65,088 hits
